Συνέντευξη του Διονύση Καλαματιανού, Βουλευτή Ηλείας, Γραμματέα της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, στην ΑΥΓΗ της Κυριακής.
1) Κ. Καλαματιανέ, είστε από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ που επωμίστηκαν την μελέτη και την αξιολόγηση της δικογραφίας για τα Τέμπη. Τί ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και που διαφοροποιείται από την πρόταση του ΠΑΣΟΚ; Ισχύει ότι προσανατολίζεστε σε διερεύνηση ευθυνών και για τον πρωθυπουργό;
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ζητάει την πλήρη διερεύνηση και διαλεύκανση της υπόθεσης των Τεμπών, χωρίς συμψηφισμούς και προσχήματα. Το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ δεν φαίνεται να κινείται σε αυτή τη λογική. Ρωτάμε ευθέως: ποιος κυβερνούσε τέσσερα ολόκληρα χρόνια, όταν συνέβη το εγκληματικό δυστύχημα; Ποιος είχε την ευθύνη για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου; Η κυβέρνηση Μητσοτάκη. Αυτό είναι σαφές. Προσοχή, όμως. Μας ρωτάνε αν έχουμε πρόβλημα να διερευνηθεί και η περίοδος της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Απαντάμε ότι όχι μόνο δεν έχουμε, αλλά ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης έχει ζητήσει να ελεγχθεί, βάσει του άρθρου 86, παρ. 5 του Συντάγματος, χωρίς αποσβεστική προθεσμία, επειδή δεν έχει να κρύψει τίποτα. Την ίδια ώρα, το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ αποφεύγει να συμπεριλάβει στην πρότασή του την περίοδο του 2014, όταν Υπουργός του στη συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, παρέλαβε τη Σύμβαση 717 με σοβαρότατα προβλήματα, όπως έχει διαπιστώσει και το Ελεγκτικό Συνέδριο. Σε ό,τι αφορά τον Πρωθυπουργό, θα εξετάσουμε προσεκτικά όλα τα στοιχεία της δικογραφίας, όπως κάνουμε από την πρώτη στιγμή. Αν προκύψουν ενδείξεις ευθυνών του, δεν θα διστάσουμε να ζητήσουμε τη διερεύνησή τους. Πάντα κινούμαστε με σοβαρότητα και υπευθυνότητα, μακριά από στείρους εντυπωσιασμούς και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα που δεν έχουν ουσία. Ο ελληνικός λαός απαιτεί απαντήσεις για το έγκλημα και εμείς έχουμε υποχρέωση να τις ζητήσουμε από όλους τους εμπλεκόμενους, όσο ψηλά και αν βρίσκονται.
2) Βέβαια, δεν είναι λίγοι αυτοί που καταλογίζουν ευθύνες και στην κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την κατάσταση στον σιδηρόδρομο. Είτε λόγω της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είτε λόγω της μη ολοκλήρωσης της σύμβασης 717. Τι απαντάτε;
Το βολικό για την κυβέρνηση είναι να προσπαθεί να πείσει ότι παρέλαβε μια προβληματική κατάσταση. Εάν είναι έτσι, τότε γιατί τέσσερα ολόκληρα χρόνια, πριν να συμβεί το δυστύχημα, δεν έκανε όσα χρειάζονταν για να επιλύσει τα προβλήματα; Ασφαλώς, το κυβερνητικό αφήγημα δεν ισχύει. Η αλήθεια είναι ότι η ΝΔ, το 2019, παρέλαβε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο με λειτουργούσα τηλεδιοίκηση στη Λάρισα και με δευτεροβάθμιο κέντρο ελέγχου στην Καρόλου. Γιατί όλα αυτά απαξιώθηκαν και κατέρρευσαν στην πορεία; Επίσης, το 2019, το όριο ηλικίας για τους σταθμάρχες ήταν τα 45 έτη. Πάει πολύ, λοιπόν, να μιλούν οι κυβερνώντες για ευθύνες άλλων, όταν αυτοί ήταν που κατάργησαν το όριο ηλικίας των 45 ετών και μάλιστα εκ των υστέρων, για να «βολευτεί» ο μοιραίος σταθμάρχης. Επιπλέον, το 2019, ο ΟΣΕ είχε πάνω από 1.200 εργαζόμενους. Το 2023, μόλις 900. Επομένως, ποιός φέρει ευθύνη για τη μείωση του ανθρώπινου δυναμικού; Ποιός υποβάθμισε τις κρίσιμες λειτουργίες ασφαλείας; Ποιος εγκατέλειψε τον σιδηρόδρομο για να ιδιωτικοποιηθεί εύκολα; Ποιος τον φόρτωσε με χρέη; Μη μας κουνούν και το δάκτυλο.
3) Μια κοινή πρόταση με τη Νέα Αριστερά ανοίγει εκ νέου τη συζήτηση για τη συμπόρευση των δύο κομμάτων;
Έχουμε αποφασίσει και διακηρύξει ότι σταθερά επιδιώκουμε τη συνεργασία μεταξύ προοδευτικών δυνάμεων. Πραγματικά, είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει συμπόρευση ειδικά σε τέτοιου είδους μείζονα ζητήματα όπως αυτά της δικαιοσύνης και της διαφάνειας. Βεβαίως, μια κοινή πρόταση δεν συνιστά συμπόρευση. Εξάλλου και στο παρελθόν έχουν υπάρξει στον προοδευτικό χώρο κοινές δράσεις, εντός και εκτός Κοινοβουλίου. Η πολιτική συμπόρευση, όμως, προϋποθέτει πολλά περισσότερα: προγραμματική σύγκλιση, εμπιστοσύνη, ξεκάθαρη στάση, κοινές προτάσεις υπέρ της κοινωνικής πλειονότητας. Υπάρχουν τα περιθώρια για να συμβεί αυτή η συνθήκη; Υπάρχουν. Αλλά θα πρέπει πρώτα να συμφωνήσουμε στα βασικά: στην υπεράσπιση των θεσμών και του κράτους δικαίου, στη διαφύλαξη των δημοσίων αγαθών, στην ενίσχυση της δημοκρατίας, στην αποκατάσταση των κοινωνικών ανισοτήτων. Με πολιτικό θάρρος και ευθύνη, μα πάνω από όλα με σεβασμό στην κοινωνία που υποφέρει καθημερινά.
4) Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καταγράφει χαμηλά δημοσκοπικά ποσοστά. Το κόμμα οδεύει προς το συνέδριό του. Θα τεθεί εκ νέου ο στόχος εκλογικής συμπόρευσης με άλλες πολιτικές δυνάμεις;
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ βρίσκεται σε φάση αλλαγής, ανασυγκρότησης και αναγέννησης. Περάσαμε μια μακρά και δύσκολη περίοδο, σε οργανωτικό και πολιτικό πλαίσιο. Μπορεί, λοιπόν, εύλογα να αναρωτηθεί κανείς: πόσο εύκολα και γρήγορα ανακάμπτει ένα κόμμα, ύστερα από δύσκολες και επίπονες καταστάσεις; Η απάντηση είναι πως χρειάζεται χρόνος, επιμονή, σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Στη βάση αυτή, χτίζουμε καθημερινά τη σχέση εμπιστοσύνης με τους πολίτες. Είναι κάτι που δεν γίνεται με ευχολόγια, αλλά με διαρκή δράση, παρουσία και ειλικρίνεια. Το επικείμενο συνέδριο, λοιπόν, είναι μια σπουδαία ευκαιρία να ξαναδούμε τα πάντα από την αρχή: την εξωστρέφειά μας, τη γείωση με την κοινωνία, τον πολιτικό μας λόγο, την κομματική μας οργάνωση. Σχετικά με το ζήτημα των συνεργασιών και της συμπόρευσης των προοδευτικών δυνάμεων, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει αποδείξει ότι πιστεύει στις συγκλίσεις στον προοδευτικό χώρο. Αυτό δεν είναι μια αυθαίρετη άποψη, πρόκειται για απόφαση των συλλογικών του οργάνων. Η συζήτηση είναι πάντα ανοιχτή, αποτελεί, όμως, ατομική ευθύνη της κάθε προοδευτικής δύναμης το αν θα προσέλθει στο τραπέζι του διαλόγου με ειλικρίνεια και διάθεση συνεννόησης και σύνθεσης. Εμείς εκφράζουμε την κοινωνική ανάγκη. Όποιος αρνείται, υπηρετεί το σχέδιο της ΝΔ και του κ. Μητσοτάκη.